Sök:

Sökresultat:

136 Uppsatser om Röhsska museet - Sida 1 av 10

Det nya konstmuseet. LÀttilgÀnglighet och vÀrldsklass?

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka hur profilskapande artefakter sÄsom restaurang och museibutik pÄverkar moderna konstmuseers grundsyfte. Vi har anvÀnt en kvalitativ undersökning av ett fallföretag för att besvara vÄr problemformulering. Empirin utgörs av en djupintervju med kommunikationschef pÄ Moderna Museet samt tvÄ fokusgrupper. Vi kom fram till att de profilskapande artefakterna pÄverkar museernas syfte positivt. De hjÀlper till att locka fler besökare och underlÀttar museibesöket, sen Àr det upp till museet att se till att de lever upp till sitt syfte..

H. K. H. TepÄse och andra souvenirer : Dokumentation av en samling minnesföremÄl frÄn kronprinsessparets bröllop Är 2010

This thesis is a report of the practical aspects and the problems of classification and documentation of a collection of memorabilias from the Crown Princess Couple's Wedding in Stockholm 2010. The collection contains 38 objects collected by Nordiska museet [The Nordic Museum], Sweden's largest museum of cultural history. Nordiska museet has a total collection of over 1,5 million items collected since 1873. My ambition in this thesis has been to describe my work with the classification and documentation of these new objects and their context. One of the main problems was how to combine the modern objects with the old existing collection within the two classification systems used at the museum.

Frihet : Rollspel pÄ museet

I uppsatsen undersöks rollspelet som pedagogisk metod pÄ museet. En studie har gjorts av rollspelsverksamheten ?Frihet och ofrihet? som drevs pÄ Stadsmuseet hösten 2001. Intervjuer med museipersonal, skolpersonal och deltagande elever har gett material till studien. Observation av verksamheten utfördes för att fÄ en djupgÄende bild.

UtstÀllningen och besökaren : att uppleva, relatera till och anvÀnda Malmö konstmuseums fasta utstÀllning "FrÄn 1500 till Nu"

Uppsatsen handlar om Malmö konstmuseums fasta utstÀllning "FrÄn 1500 till Nu" och hur besökaren förhÄller sig till utstÀllningen ur ett makt-, genus- och identitetsperspektiv. Uppsatsen Àr inriktad pÄ museibesökare som fungerar som informanter. Upplevelsen pÄ museet, historia och kulturarv, identitet, Àkthet och sanning, kvinnors plats i utstÀllningen Àr nÄgra av de punkter som tas upp. Uppsatsen undersöker hur informanterna relaterar till utstÀllningen, vad de vill att museet ska erbjuda dem och hur besökarna anvÀnder det de tagit del av pÄ museet..

Bevarande av nutida kulturarv : En fallstudie av Hasse & Tage-museet i Tomelilla

AbstractKultursektorn omsatte endast cirka fem procent av Sveriges totala turistnÀring Är 2006. Dettyder pÄ en smal skara besökare samt att det finns en stor konkurrens mot andra sektorerinom turistnÀringen. Samtidigt Àr denna siffra nÄgot missvisande vad gÀller besökarantal dÄmÄnga kulturarv Àr gratis att besöka.Utefter detta har jag utgÄtt efter en induktiv arbetsmetod dÀr jag har valt att studera ettspecifikt ting, i detta fall Hasse & Tage-museet, för att dÀrefter komma fram till en slutsatssom kanske Àven kan gÀlla i allmÀnhet för andra kulturarv. Jag har kommit fram till minaslutsatser genom intervjuer och kvalitativa enkÀter för att dÀrefter bearbeta det insamladematerialet tillsammans med de bakgrundsfakta jag har anvÀnt mig av.Syftet med undersökningen var att undersöka om Hasse & Tage-museet med verksamhet kanbetraktas som ett kulturarv och (i sÄ fall) hur kan museet arbeta för att leva vidare och förakulturarvet vidare till framtida generationer. Uppsatsen syftar Àven till att nÄgot belysamuseets lokalisering till Tomelilla och dess roll för turismen i Tomelilla.Resultatet visade att Hasse & Tage-museet definitivt Àr ett kulturarv dÄ deras verk harpÄverkat generationer av svenskar och Àr betydelsefullt för sÄ mÄnga Àn idag.

Att berÀtta historia : En studie om museers verksamhet

The purpose of this essay is to look at how museums design their activities as tourist destinations through the dissemination of history. In order to research this problem we have posed the following questions: How do museums act in order to animate and interpret history? What does the future hold for the museums? In order to find the answers to these questions we have made a deep-going analysis of the activities of four museums, Nordiska Museet, Etnografiska Museet, Historiska Museet and Naturhistoriska Museet. These museums have been analyzed by means of interviews, observations and the study of documents. Our theoretical perspective is informed by a hermeneutic perspective as well as FoucaultÂŽs definition of museums as institutions, and the concept of storytelling.

GrÀnslöst. En global utstÀllning pÄ Historiska museet

This thesis is a report concerning the practical aspects on exhibition techniques. During an internship at the National History Museum in Stockholm I participated in the work with their new, temporary exhibition GrÀnslöst - en global utstÀllning pÄ Historiska museet [Boundless - a global voyage of discovery at the National Historical Museum]. I was part of a small project team of museum staff. The purpose of this exhibition was to show how cultures have met and influenced each other throughout history. The National Historical Museum has in its collections and exhibitions several examples of objects that has been imported from or inspired by other cultural areas.

Historiska museet och Tegnérsplatsen i Lund - KulturtrÀffpunkt eller anonym museimiljö

Detta examensarbete Àr ett förslag till en förÀndring pÄ omrÄdet Historiska museet och Tegnérsplatsen belÀgna i LundagÄrd, Lund. Historiska museets intryck som museum Àr inte det högst vÀrderade bland Lundabor - för mÄnga förmedlar byggnaden snarare kÀnslan av en förvaltnings- eller institutionsbyggnad. Miljön anses varken vara inbjudande eller en museimiljö. Den intill liggande Tegnérsplatsen, belÀgen pÄ museets baksida vÀcker Ànnu mindre intresse hos allmÀnheten. Det Àr en folktom plats utan sittmöjligheter eller liknande.

Levande, luftigt och lÀttillgÀngligt - i 3D

Nationalmuseum Àr en fantastisk byggnad som har en unik placering pÄ Blasieholmen med utsikt över bl.a. slottet, skeppsholmen och operan. En förbÀttring av Nationalmuseums verksamhet Àr dock nödvÀndig dÄ inlastningen inte tycks fungera och det finns behov av utökat utrymme. En ny tillbyggnad behövs. Utöver det givna programmet för lösning av inlastning, sÄ ville jag undersöka om det fanns fler problem med plats och program som behövde lösas.

Uppsala konstmuseum

MĂ„nga konstmuseum vĂ€nder vĂ€rlden ryggen, och deltar inte i stadslivet. SĂ„ Ă€r inte fallet med nya Uppsala Konstmuseum, som bĂ„de tar plats i staden, och lĂ„ter staden ta plats i museet.Uppsala Ă€r rikt pĂ„ symboler - sen gammalt finns det domkyrkan, slottet och universitetet, men Ă€r det verkligen vad dagens Uppsalabor identifierar sig med? Svaret ligger i FyrisĂ„n, som dominerar stadsrummet, och Uppsalas sinne. Omhuldad men samtidigt vĂ€rdebefriad förenar den det kyrkliga, det borgerliga och det studentikosa Uppsala. Årummet delar staden, men ger en unik stadskaraktĂ€r i utbyte.Museet spelar pĂ„ denna karaktĂ€r, men lĂ€mnar ocksĂ„ plats för de andra monumenten, och ger utrymme för egen tolkning av vad Uppsalas sjĂ€l bestĂ„r av, och hur ett museum kan bidra till denna.PĂ„ platsen fanns tidigare endast parkering.

UtstÀllningens konventioner

Det huvudsakliga syftet med projektet Àr att belysa utstÀllningen och de strukturer som densamma innefattar. Specifikt för detta projekt Àr att jag har valt att titta pÄ utstÀllningarna pÄ kulturcentret Astrid Lindgrens NÀs. Metoden för projektet innebÀr att blanda empiri med teori vilket resulterat i att jag dels besökt Astrid Lindgrens NÀs samt arbetat med teori som beskriver förhÄllandet mellan besökare och museum, författare och författarskap. Radioverkets syfte Àr ett ge en viss insikt i hur arbetet pÄ museet genomförs, pÄ ett praktiskt plan. Projektet visar att konventionerna i museet Àr nÀrvarande och vad som bibehÄller dem Àr rÀdslan för att besökarna skall missförstÄ.

Konstmuseum och torg i Uppsala

Uppsalas nya konstmuseum har fÄtt sina proportioner frÄn det som redan innan fanns pÄ platsen. Godsmagasinet, en lÄg avlÄng tegelbyggnad frÄn 1908, har gett det nya museet dess form. Magasinet och museet strÀcker ut sig lÀngs varandra. Mellan dem byggs ett nytt torg pÄ vad som tidigare var en parkeringsplats. I bÄda Àndarna av byggnaderna leder trappor upp till torget som Àr upphöjt en bit ovanför trotoaren, i samma höjd som godsmagasinets gamla lastkaj. Idag inrymmer magasinet ett kafé, tvÄ butiker och en jazzklubb.

?Konst Àr konst, allt annat Àr allt annat? : Samtidskonsten som pedagogisk resurs.

Jag gör den hÀr undersökningen med fokus pÄ samtidskonst som jag upplever Àr ettsvÄrgripbart fenomen. SÄ vad Àr samtidskonst och gÄr den att definiera? Generellt Àrsamtidskonst konst skapad efter 1945 och bestÄr samtidigt av ?historiska? och ?banbrytande?konstyttringar. Den uttrycker sig i nya medier som installation, video och fotografi och utgörett fÀlt som Àr i stÀndig förÀndring. I huvudsak tematiserar samtidskonsten vardagslivet ochindividens livsbetingelser samtidigt som den Àr upptagen med att undersöka fÀltetsmöjligheter och upplÄter ett rum för reflektion.

Picasso möter Duchamp : En narratologisk underso?kning av performativitet, positionering och va?rdering i Moderna Museets katalogtexter

I denna uppsats undersöks katalogtexter producerade eller reproducerade av Moderna Museet i Stockholm om Pablo Picasso och Marcel Duchamp. Texterna undersöks, med utgÄngspunkt i museets egna pÄstÄende att konstnÀrerna ofta utmÄlas som varandras motsatser, ur ett narratologiskt perspektiv. Förekomsten av argumenterande passager, performativa yttranden, textagentens positionering samt vÀrdering av konstnÀrskapen undersöks och en jÀmförelse görs mellan katalogerna och de tvÄ konstnÀrskapen. Undersökningen syftar till att ge en ingÄng till en förstÄelse för hur katalogtexter genom en aktiv narration skapar en normerande bild av konstnÀrskap..

Konstmuseum i Uppsala

Konstmuseum i Uppsala Àr delvis ett transformationsprojekt men ocksÄ ett tillÀgg i form av en ny byggnad. Arbetet med museet utgick ifrÄn en övergripande frÄgestÀllning:  Hur kan ett nytt konstmuseum informeras av platsen Katalin­omrÄdet, tydligt samverka med den befintliga bebyggelsen och samtidigt bidra med ett nytt lager till helheten? Vidare har frÄgor kring framtidens rum för konst vÀckts och behandlats. MÄlet har varit att skapa ett museum med en variationsrik rumslig upplevesle genom utstÀllningen dÀr besökaren rör sig ­genom platsens lager. En analys av platsens historia, material och rumssamband informerade projektets gestaltning, tektonik och om­arbetningen av det offentliga rummet kring byggnaden. ­Konstmuseet tar hela platsen i ansprÄk.

1 NĂ€sta sida ->